هشدار رئيس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس نسبت به سير نزولي شاخصهاي زيست محيطي در ايران و تاکيد بر تقويت سازمان محيط زيست

یزدفردا "رئيس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس شوراي اسلامي سير نزولي شاخصهاي پايداري محيط زيست در ايران را نگران کننده و در عين حال هشداردهنده دانست و بر تقويت سازمان محيط زيست در جهت سياستگذاري،نظارت و کنترل موثر آلاينده هاي زيستي تاکيد نمود.
محمدرضا تابش در جلسه مشترک بررسي وضعيت زيست محيطي و آبهاي زيرزميني استان که با حضور مديران محيط زيست،آب منطقه اي و آب و فاضلاب استان تشکيل شده بود با بيان اينکه ايران از لحاظ شاخصهاي زيست محيطي جز، 10 کشور آخر دنيا قرار دارد بر تقويت سازمان محيط زيست با بکارگيري نيروهاي مجرب و متخصص،اصلاح ساختار و استفاده از تکنولوژيهاي روزدنيا تاکيدکرد و افزود:افزايش جمعيت ،مقوله شهرنشيني و توسعه اي بخصوص در بخش کشاورزي و صنعت از يک طرف و دفع پسابهاي صنعتي و کشاورزي و فاضلابهاي خانگي از طرف ديگر کاهش منابع آبي وآلودگي آن را در پي دارد که نداشتن برنامه و جهت گيري مناسب امکان مهار اثرات سوء بوجود آمده را دشوار مي سازد.
نماينده مردم اردکان لزوم استقرار بانک جامع زيست محيطي در تمام بخشها را يادآور شد و تصريح کرد: سيستم پايش زيست محيطي از جمله مواردي است که بايد تمام دستگاههاي اجرايي در جهت تقويت آن اقدامات موثري انجام دهند.
تابش با اشاره به دو برابر شدن جمعيت کشور طي 18 سال اخير و ادامه روند کنوني،جمعيت 100 ميليوني ايران در افق 1400 با سرانه آب تجديد شونده 1300 مترمکعب را بحران آفرين دانست و با تشريح برخي امارهاي موجود افزود: جمعيت 27 درصدي تحت پوشش شبکه فاضلاب در شهرها و جمعيت نيم درصدي تحت پوشش در روستاها در مقايسه با ميانگين جهاني که به ترتيب 84 و 40 درصد مي باشد با وجود انواع آلودگي و بيماريهاي خطرناک ناشي از فاضلاب ، هشدارهايي است که بايد برنامه ريزان مدنظر قرار دهند.
رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس در عين حال توصيه کرد تا در برنامه ريزي در حوزه هاي مختلف بطور عام و در بخش محيط زيست بطور خاص ، تحولات جمعيتي و شهرنشيني بطور جد مورد توجه قرار گيرد.
نماينده مردم اردکان همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت الودگي هوا و ابهاي زيرزميني استان يزد پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر سنجنده و ابزار دقيق ارزيابي پارامترهاي مورد نظر را در اختيار نداريم اما با توجه به گسترش صنايع و عدم مراعات برخي موارد و گزارشات واصله از مردم و مسئولان زيست محيطي بايد در خصوص مخاطرات احتمالي که در آينده گريبانگير استان خواهد شد هر چه زودتر چاره انديشي کرد.
تابش وجود دستگاههاي ثابت و سيار سنجش آلايندگي در سطح استان را ضروري دانست و از تمام دستگاههاي دخيل در حوزه زيست محيطي خواست تا گزارش کاملي از وضعيت موجود،وضع ايده آل و ارائه راهکارهاي لازم در بخش تحت نظارت خود را ارائه دهند تا موارد لازم در جلسه اي از شوراي برنامه ريزي استان که خاص اين موضوع برگزار مي گردد مطرح و نتيجه امر در نشستي با رئيس سازمان محيط زيست کشور مورد بحث و تصميم گيري قرار گيرد.

نماينده مردم اردکان با بيان اينکه توسعه استان يزد با توجه به ظرفيتهاي موجود متوجه بخش صنعت و معدن است خواستار توجيه سرمايه گذاران در خصوص رعايت مباحث زيست محيطي شد و از همه دست اندرکاران امر خواست تا قوانين و ضوابط موجود زيست محيطي را که در جهت حفظ محيط زيست و صيانت از طبيعت بعنوان عطيه خداوندي ست را جدي بگيرند.
در اين جلسه که به دعوت نماينده مردم اردکان برگزار شد مديرکل حفاظت محيط زيست استان نيز در سخناني وجود صنايع آلاينده و وضعيت طبيعي ، اکولوژي و ذرات معلق در هواي استان را عامل آلودگي دانست و خواستار زمينه سازي در راستاي همکاري همه جانبه دستگاههاي اجرايي استان جهت کاهش اثرات مخرب آلودگي زيست محيطي شد.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان توجه به سفره هاي آبي در استان يزد را بسيار کمرنگ عنوان و پسابها را يکي از عوامل آلوده کننده آب استان معرفي کرد که بدليل آنکه عوارض آن در بلند مدت پديدار مي گردد کمتر مورد توجه و نظارت قرار مي گيرد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نيز عدم وجود زون حفاظتي آب را عامل بسياري از آلودگيهاي آب استان دانست و افزود حداقل 400 متر شعاع مورد نياز حريم چاه ها مي باشد که در حال حاضر در استان يزد اين حريم کمتر از 50 متر است.



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا